Axla Ă€r en del av Ă
land Post och erbjuder omfattande logistiklösningar för e-handel med nÀstan 30 Ärs erfarenhet. De tÀcker alla viktiga steg inom logistiken: mottagning, lagring, plockning, packning, distribution, returhantering samt linjetrafiktjÀnster. De verkar frÄn deras nybyggda BREEAM Outstanding-certifierade fullfillmentcenter i Tusby, Finland.
Företag: Axla Logistics
Bransch: 3PL
Varför valde ni Ongoing WMS? "Vi var i behov av ett modernt lagerhanteringssystem som passade för anvÀndning i hela kedjan frÄn början till slut. Vi valde till slut Ongoing pÄ grund av dess enkelhet och anvÀndarvÀnlighet, men ocksÄ för att det erbjuder omfattande integrationsmöjligheter till andra system som vi dagligen anvÀnder för att serva vÄra kunder, samt för att det Àr enkelt att anpassa och vidareutveckla efter vÄra behov."
Hur Ongoing WMS anvÀnds: "Vi anvÀnder Ongoing i alla delar av vÄr verksamhet, det vill sÀga mottagning, plockning, packning, returer, lagring samt för att vÄra kunder ska kunna lÀgga in inköpsorder och kontrollera information som lagersaldo etc."
Största fördelarna/nyttan: "Ongoing WMS har gett oss flera mĂ€tbara förbĂ€ttringar. Exempelvis har vi minskat pappersanvĂ€ndningen med cirka 0,25 ton Ă„rligen, tack vare systemets stöd för PDA:er och wearables â vilket helt tagit bort behovet av utskrivna plocklistor. Vi har Ă€ven sett en minskning av den administrativa arbetsbördan i lagret med 10â15 % tack vare Ongoingâs automatiserade processer. Detta gör det möjligt för vĂ„rt lager att anpassa genereringen av plocklistor efter varje godsĂ€gares unika behov, vilket effektiviserar de dagliga verksamheterna. Dessutom har den anpassningsbara packfunktionen i skanningsinterfacet hjĂ€lpt oss att spara cirka 20 000 minuter Ă„rligen under packningsfasen â en betydande ökning av effektiviteten."
Samarbetet med Ongoing: "NÀr vi har frÄgor, problem eller idéer om nyutveckling fÄr vi alltid snabbt flera olika alternativa lösningar att vÀlja mellan, sÄ att vi kan vÀlja det som passar oss bÀst."
Onboarding: "Ăverlag var onboardingprocessen smidig och stĂ€mde vĂ€l överens med vĂ„ra förvĂ€ntningar, sĂ€rskilt tack vare det starka stöd som gavs av vĂ„r dedikerade ingenjör frĂ„n Ongoing. Deras tillgĂ€nglighet och lyhördhet sĂ€kerstĂ€llde att eventuella problem snabbt löstes."
Integrationer: "nShift, Posti Smartship, Element Logic (eManager), Shopify, Prestashop, Microsoft Dynamics NAV"
Ăvriga kommentarer: "Dokumentationen och instruktionsfilmerna Ă€r mycket hjĂ€lpsamma och ger anvĂ€ndarna stor förstĂ„else för hur man anvĂ€nder systemet. Man kan oftast hitta svar pĂ„ vanliga frĂ„gor och problem i dokumentationscentret."
Kontaktperson: Viktor Hollsten, affÀrsomrÄdeschef